JobatOnderzoek Jobat over de impact van Covid-19 op rekrutering.

Op 17 maart 2020 beslist de verspreiding van het nieuwe coronavirus Covid-19 dat we met zijn allen in lockdown moeten. Veel bedrijven moeten noodgedwongen sluiten, werknemers worden in groten getale op technische werkloosheid gezet of moeten voortaan telewerken van thuis uit. De impact op de bedrijfswereld is gigantisch.

Ook Jobat ondervindt de gevolgen aan den lijve: alle geplande job events worden geannuleerd, bedrijven zetten vacatures on hold, employer branding campagnes worden uitgesteld, … Wat na deze helse periode? Wanneer wordt alles terug als vanouds? Wordt het nog wel terug als vanouds? Vanuit onze eigen business vragen wij ons af hoe groot de impact van Covid-19 effectief is op het vlak van rekrutering, employer branding en job events.
Om dit na te gaan namen we tussen 15 mei en 12 juni een online enquête af bij 235 Nederlandstalige respondenten.
We hebben de resultaten verwerkt in een rapport, waarin we inzoomen op de belangrijkste bevindingen en opmerkelijkste conclusies. We delen er hier graag een paar:

  • 59% van de respondenten zag het aantal vacatures dalen tijdens het moment van onze enquête (tussen 15 mei en 12 juni), 25% daarvan naar aanleiding van een tijdelijke rekruteringsstop.
  • 28% overweegt om in de toekomst in te zetten op virtuele jobbeurzen.
  • 43% gaat uit van een toename van de employer branding activiteiten.

 

Meer detail en info en download van het rapport beschikbaar  : https://www.jobat.be/nl/werkgevers/de-impact-van-covid-19-op-rekrutering